JellyPages.com

Saturday, July 24, 2010

my biggest idol(final part)

assalamualaikum,salam sabtu again..=)

hahaha,semangat gila aku update blog kan..bukan apa,mana lengkap cerita kalau aku crita pasal ayah saja,ada ayah mesti la ada ibu,kita bukan insan istimewa seperti nabi isa yang hanya ada ibu..ataupun kamu pkir,"x blaja ka budak nie?"haahhahaha,blaja juga aku tapi macam lebih berhadapan sama laptop,ahhahaha..tnet ja aku tau,ini la keburukan kalau ada kemudahan tnet tnpa sempadan..aku manusia biasa,alpa pada kemudahan dan kesenangan,hahaha..

ok2,this is my biggest idol,final part..means now aku akan cerita insan kedua yg mana lebih penting..seperti yang dicakap oleh rasullulah s.a.w,keutamaan seorang ibu adalah 3 kali berbanding seorang ayah..bukannya aku sibuk betul mau bercerita dengan ayah dan ibu,tapi kan aku baru memulakan blog,jadi sbelum aku crita yg bukan2,pasal cinta n what so ever,biarlah aku crita tentang ibu and ayah dulu kn?hehe.=)

ok,here it goes..

nama ibu,ANNALEE @ NORZITA BINTI ALVARO AGPALO @ ALI..hah,lagi kamu terkejut kan baca,ahahhahahaha..ibu is a pure visaya,visaya yg dari philipines ok..and ibu convert,ibu seorang mualaf..tahun 2010 ini,ibu berumur 39tahun..beza ibu sama ayah 9tahun,eheheh..jauh juga kan..next year ibu 40 thun??naaa,i have a big party to plan la nie,haha..

aku x cakap pengorbanan ibu lebih daripada ayah ok..it is the same in different way..cuma ayah datang dari keluarga yang lebih senang berbanding ibu..bagi aku,ibu adalah seorang insan luar biasa..eh,semua ibu di dunia adalah insan luar biasa,ahhahahaha..aku dah cakap awal2 kan,ibu pnya keturunan daripada philipines,yang kamu slalu hina2 plipin2 tu??bullshit la outsiders,kamu sibuk banggakan mat salleh suma tu kan,japanese la apa la,boleh kamu trangkan ka sama aku apa beza plipin and bngsa lain??mmg malaysian pnya mind set nie narrow skit,aku pun malu jga as a malaysian..jangan ada sapa2 pkir mau condemn blog aku k?sdar diri skit..

sebelum aku crita apa2,aku mau ckp dulu tentang cerita penindasan pihak2 berkuasa kepada org2 yg kurang mampu nie..haih,mendidih juga aku skrg nie kalau ingat balik..ok,aku pernah ikut ibu pergi perkeso kk,ibu atur entahla apa ibu atur,yg penting once pegawai tu nmpak ic ibu ada state yang dulu ibu pakai ic merah,pnyala..trus dia bercakap dengan nada kasar and kuat macam ibu aku tu 10 batu jauhnya..kurang ajar!aku nda tau la,umur tu orang maybe 50tahun tp please,kaw layan ibu aku bgtu,then kaw nda layak dapat my respect!ok,then ada orang lain yg layan ibu,tu lagi satu!astaghfirullah,beristghfar juga kamu kalau kamu tau nie..mula2 pnya kasar la dia bckap,adui2,sakit jantung ku..siap sindir2 lagi ah..then tiba2 dia nmpak ic ayah,then dia tnya ibu,ayah nie orang keningau ka,orang kampung kauran ka??oh,orang kampung ku pula tu pak cik ah,malu aku ada org kampung bgtu,haih..once dia tau itu ayah,gila,dilayan ibu mcm permaisuri ah,lembut trus beckp,bak kata org pijak semut nda mati..mcm mna boleh jadi mcm tu ah????apa pegawai2 kerajaan pilih kasih dalam menjalankan tugas???kejadian ini berlaku di bali polis papar juga ok??aku bygkan kalau org yg lebih susah daripada kami yg pergi berurusan,seperti pendatang asing,lagi lah dahsyat layanan dorg kan..ingat kata2 aku nie,1 hari nnt,aku akn bangkitkan persoalan ini..x da gunanya aku belajar tinggi dan nmpak anak bangsaku memalukan,ada attitude yang teruk,melayan org mcm sampah..kita manusia,hak kita sama,kaw raja ka apa,kaw tetap manusia..ok,cukup..

biar ibu dilayan bgtu,ibu tetap mnunjukkan muka yg manis,god knows how she can be so patient..oh my god..ibu nie mmg lain skit pnyabarnya..ibu bukan dilahirkan dari keluarga yang senang,jauh sangat untuk merasakan kasih sayang yang sempurna daripada lolo(datuk) dan lola(nenek)..ibu dijaga oleh neneknya,sejak kecil menjual kuih,seawal 6tahun,sudah pandai babysit anak org,jual j=kuih,ambil upah cuci baju and what so ever..ibu selalu cakap "umur kaw nie girl,ibu kena bangun awal,jual kuih,bangun awal buat itu ini" hahahahaha,ibu membebel sbab aku bangun tgah hari sudah,buruk prangai kan,hahahaah..bila ibu kahwin sama ayah pun,ibu sudah juga mau adapt sama family ayah,i know ok,i know..time tu aku masih kecil, tp aku ingat juga,aku bukan budak bodoh..aku nie pandai skit time kecil,ahahahahha..yala,ibu kan org susa,x berpelajaran lagi..tolongla,apa sbenarnya kamu mksudkan dgn berpelajaran kalau jadi mcm kes di atas,yg layan org ikut darjat,not being offensive la tp malu la,blaja tinggi2,prangai lupa daratan,huh.. ada 1 ayat nie,aku ingat,dari saat tu aku ingat "ibu nda pandai jaga anak" ya ALLAH,ampunkan la orang yg ckp ibu aku bgtu..once again,apa yg kmu mksudkan dgan pandai mnjaga anak??tabur duit dekat anak??kami bukan orang senang and yet ibu tetap brusaha untuk aku dan adik2 ok..

back in 1995,umur aku 5tahun,aku skola tadika di labuan siew ching..time tu kami pakai kereta suzuki charade..kelas kan mula jam 8 pagi..ibu bangun seawal jam4,masak nasi,masak mee,jam 6,sudah bawa aku and anip(my bro) dalam keta,pastu ibu jual mkanan sma pekeja2 waterfront..dulu ibu pena keja waterfront juga..smpai aku pena ckp "ibu,ini bukan teta,ini stor",ahhahaha..forgive my child mentality at that time ok..ibu dari dulu smpai lah sekarang memang minat bnda jual2 nie..mlm ka jual kain ka,jual itu dan ini,memang ibu la manang,ahahha..semuanya sbagai persediaan..ibu ckp "ibu bukan orang terpelajar,kalau ibu yang meninggal dulu,ibu yakin ayah boleh support kamu tapi nak kalau ayah yang duluan,apa lah jadi sama hidup kita" you see people,people yang kutuk2 ibu aku tu,ambil ayat tu!ibu buat susah2 suma,untuk masa depan,langit tak selalu cerah,hari tak selalu indah!yang kamu nmpak,ibu aku kunun nda pndai jaga anak tapi kamu nda nmpak usaha ibu..thats why,dont judge people life unless u had live in his/her life!!!

ibu nie seorang yang kuat sngat having faith dalam bisnesnya..ayah pun nmpak jatuh bangun ibu,tu la ayah berat hati mau kasi ibu join mlm lagi..tp this 2 years ibu berjaya gila dengan 4life,hahaahha..dulu dengan bisnes cni,usaha ibu jga bawa ayah pg indon..skrg dgan 4life,dorg bakal pg bali ka tu or cebu,philipines..tgok,ibu aku,yang kmu ckp x da plajaran tu,pg melancong!!hahahahaha..im proud of my ibu ok..

2007 again,sad moment..tiba2 ibu jatuh sakit,terlantar 2bulan x berjalan,aku ckp btul,ibu nda berjalan..ayah pun mula2 x percaya bila ibu mengadu sakit,smpai ayah ckp kenapa juga kaw jadi pemalas sudah nie?few days pas tu,baru lah tau apa sakit ibu..damn ok,time tu mmg sdih..ibu pg sana sni untk brubat,ibu jalan pkai tongkat,pakai wheelchair lagi..tp ibu memang kuat..sngat kuat..kalau aku yg bgtu,sumpah aku ckp,bgus aku mati..stiap hari pg skolah,salam dan cium ibu,rasa sayu tgok ibu yg dulunya sngat bertnaga jadi bgtu ok..ibu yg kasi duit blanja skolah..actually ada hikmah juga kan aku bertekad x mau sambung d smsl and skolah harian ja time fom5,mmg ada hikmah,so that aku ada di rumah untuk saat2 genting bgtu..2 bulan b4 spm,ibu x da d uma,ibu d kningau,nenek dan mak cik yg jaga coz mau jga makan mnum ibu..tapi a week b4 aku spm,ibu pulang ruma,smata2 mau kasi aku smngat untuk ambil spm..you see,its my mother ok,my mother yg kamu ckp nda pndai jaga ank..kmu tgok pada dia buat untuk aku..and slowly after that ibu recover..oh,aku lupa mau ckp..ibu sakit bgtu,tp dia x pernah mention,muka dia sntiasa nmpk x sakit,god knows how she feels inside..but i guess,thats a mother kan..now i miss her..='(

ibu dgan lola,they dont have the mum and daughter type of relationship..cukuplah aku vkp bgtu ok,private sngat mau crita,lgpun aku x tau sngat..tp aku byk kali pena nmpak ibu nangis sbb nie..bukan ibu x pernah cuba untuk merapatkan silaturrahim dorg and not that lola x mau merapatkan diri juga tp keadaan x mengizinkan..ibu cried a lot and wow,u cant see ur mom's cry..coz kita pn akn ikut juga,u see,its a mom ok..orang yg melahirkan kita..impossible kita ada d sni,menghirup oksigen yang free nie kalau ibu x berjuang untuk push n pusg untuk lahirkan kita..

2010,i guess its a good year la..ibu ok sngat now,happy ja life dia,hahaha..deep inside,i dont know la..dia berjaya dgan 4life dia,income boleh tahan juga bulan2,smpai ibu pula yang offer mau belikan ayah camera nikon d90 tu,hahaahha..a good example of bersusah2 dahulu bersenang2 kemudian kan??
you see,aku ada dua orang kuat dalam hidup aku,both have inspiring stories yang mlibatkan aku,i dont see any reason aku akan jadi org yg lemah di muka bumi ini..dorg akan sntiasa ada untuk aku,well not sentiasa la kn,who knows what will happen kan..tapi sriusly la,umur 20thun nie,bagi aku cinta untuk lelaki,ada tu ada,memang la aku tnggu c 'dia' tu..lgpun xdala aku risau,dia syg aku jga tp blajar lebih pntg skrg..and aku mau,sngat2 mau bhgiakan kedua2 insan ini..i talk a lot sudah nie,huhu..this is my ibu then..




itulah ibu ku yg tersyang,hehehehe..i love you ibu!jasamu x mungkin dpat dibalas walau 7 lautan pun ku renangi,7 gunung kah ku tawan,x mungkin akan x terbalas..ALLAH menyayangimu ibu lebih dari aku menyayangimu~

goodnite blogger~ salam ukhwah!

No comments:

Post a Comment