JellyPages.com

Saturday, July 24, 2010

my biggest idol(part 1)



assalamualaikum,salam sabtu,=)




dari semalam,aku fikir mau tulis apa..mau tulis pasal cinta ka,cerita lucu ka,sahabat ka apa ka..at last,aku tergerak untuk cerita tentang seorang insan yang begitu dekat di dalam hidupku..tunjang kehidupanku,idola terbesar ku,penggerak smangatku dan yang sewaktu dengannya..




adui,aku blum mula cerita pun mau nangis suda??hahhahahah..




ayah,this is for you..not that i know evrything bout you but these is all that i know..




nama ayah aku YONGLE@SAMBLIH BIN NIP KUI CHONG..tkejut kamu baca nama tu?ya,ayah aku ada ktrunan cina,pure chinese diwarisi daripada datuk dan murut daripada nenek..muka ayah pun macam orang cina juga,ahhahaha..




ok2,kenapa ayah jadi idol aku?sebab ayah adalah contoh terbaikku,d mana aku nampak kebenaran tentang pentingnya usaha..kebenaran tentang tidak mungkin ada kesenangan yang datang bergolek..tidak mungkin semua yang kita harap akan jadi seperti yang kita mau..




1990,aku lahir ke dunia..ayah berumur 28tahun ketika itu..oh,aku x dpat mau crita apa2 tentang masa itu coz aku x tau pun apa2 time tu,ahhaha..yg aku tau ada gambar ayah angkat aku time cukur jambul and what so ever tu,ahahha..yg aku tau juga,aku ditatang bagai minyak yang penuh,dididik dengan sebaik2 pendidikan..oh,aku bukan mau cerita pasal aku,aku mau cerita pasal ayah..




ayah bekerja sebagai pegawai bank sampai tahun 2002..time kami di lahad datu,ayah sambung blajar sambil bekerja,ayah stay up smpai malam..aku kagum di mana ayah dapat menggalas tanggungjwab sebagai seorang pelajar,pekerja,suami dan ayah kepada aku dan adikku dengan excellent!!start 2002,ayah buka petronas di tenom,mind my words,permulaan ayah tidak senang..di sini aku betul2 nampak usaha seorang ayah demi keluarganya,demi sesuap nasi untuk keluarganya..ayah dan ibu,kedua2 mereka bertungkus lumus bekerja untuk stesen baru..time tu stesen x buka 24jam,jadi seawl 4 pagi ayah sudah bangun pg buka stesen dan pulang selewat jam 1 pagi selepas tutup stesen..masa untuk bersama keluarga memang limited..aku pula time tu baru mau menginjak usia remaja,makin betebiat,hahahahaha..ok2,x mau crtita pasal aku ok..ibu ckp,there's time ayah will cry but there's ibu yang akan sentiasa ada untuk ayah,nshat ayah dan cinta ayah..=)




slowly,ayah develop his bisnes smpai ayah won anugerah emas sbagai stesen terbaik bukan sahaja di sabah tapi sluruh malaysia and people,its not a easy thing..ibu ckp untuk dapat anugerah bgtu,ayah work hard to maintain jualan,to maintain kebersihan,ayah kuar masuk pedalaman,terkubur di tanah merah.bermandi lumpur untuk hantar minyak..after about 5 or 6years,ayah dapat stesen di papar..2007,its a sad year ok..yes,ayah mmg dpat stesen baru tp time tu ibu sakit,ibu kena tb tulang..pukulan terbesar juga untuk ayah time tu,apa tidaknya,penyokong terkuatnya terlantar sakit,aku pula mau spm time tu..papar dan tenom kira2 3jam jauhnya..mcm mna ayah mau p papar atur stesen baru,p kk jaga ibu sakit dan balik tenom untuk tgok kami adik2..ayah sampai tertidur time tnggu lampu merah jadi hijau di traffic light,ayah x cukup tdur..tgah hari ayah d kk jenguk ibu and ptang ayah di tenom and suddenly ayah di papar,its a hard time kan??ibu operation,ayah sibuk bisnes tp masi sngat2 meluangkan msa untuk ibu dan kami..the good news is ibu pregnant!!and my spm result is quite ok..u see people,beneath all the hardship,there will be anything that worth it in the end..




sulu time aku di matrik,aku ada dapat tawaran untuk pg maktab n aku dilema,ayah turun ke labuan hanya untuk menemanku mmbuat keputusan coz itu mnntukan msa depanku..1 pesan ayah "dulu ayah pun ada impian mcm kau nak,ayah suka muzik,tapi ayah abaikan,ayah kerja bank untuk masa depan yang lebih baik..bila sudah kahwin dan ada anak,impian2 lama tu semua x penting lagi nak,yg penting ayah dapat cari makan untuk kamu.."


apa yg aku pham,pas kita kawin,evrything will be hnya untuk keluarga kita.kita akn berusaha untuk menyediakan yang terbaik untuk keluarga kita,yang penting mereka gembira sbb bila mereka gembira,kita pun gembira..




ya ALLAH,berdosanya aku..aku alpa dengan kesenangan..begitu perit usaha ayah dan aku gagal untuk membalasnya..malah,kadang2 aku sakiti hatinya,ampunkan aku ya ALLAH..




ayah,bila aku mau sesuatu,akan cuba dipenuhi walau macam manapun..bukan untuk aku saja,untuk ibu dan juga adik2 yang lain..dulu,ketika susah(Sekarang nie pun bukan senang sangat tapi lebih senang daripada dulu),siang malam ayah akan pikir cara untuk menunaikan hasrat kami..ayah nda pernah cakap tidak..tapi,apa yg aku bagi ayah??=(




aku ingat pak cik bakrin pernah cakap "ayah kau tu sepanjang hidupnya x tidur malam,di stesen pun ada bantal,in case kalau perlu bermalam di stesyen..dari dulu dia kerja di bank pun tidur lewat,sampai sekarang pun sama saja"


ayah really work hard untuk kami kn..??




ayah pernah pesan lagi "nak,kita nie orang susah,be humble,x perlu tunjuk2", "berjaya dulu baru bergaya nak"..




-berjaya dulu baru bergaya-,


sangat2 related pada ayah..skarang ayah boleh beli apa sja yg ayah mau,branded things or what so ever coz itu usaha ayah,sulu ayah kena tahan hati saja sbb tiada kemampuan..itu yang ayah cuba terapkan pada kami..x perlu bergaya kalau itu bukan usaha kita..




ayah,kakak syg ayah!!






teman2,hargai ayah,be a good child,supya x mnyesal blakang hari..


kita x kan ada di muka bumi ini tnpa ayah..steruk mana pun ayah kita,dia tetap seorang ayah..di dalam hatinya,dia tau dia adalah seorang ayah..kadan2 ego bermaharajalela tapi dalam hati siapa tau..kadang2 aku heran,kenapa ada orang yang benci ayah??benci ayah sebb ayah tinggalkan kamu??god knows why he did that..tp kamu sbagai anak,hormat kepadanya adalah wajib!x mati pun kalau kamu tunjuk hormat sama ayah..hayatilah teman2..




No comments:

Post a Comment